BIZARRE TOESTANDEN TUSSEN ESSEN EN ROOSENDAAL !

TREINREIZIGERS NAAR ZEELAND IN NEDERLAND STAAN NOG MAANDEN IN DE KOU !

 

23.06.2018
Tekst Georges Janssens
Foto MR75: Denis Verheyden (Btrs) – Eigen werk, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2065660

Naar Zeeland reizen met de trein is tegenwoordig een hele onderneming.
Sedert dat de Beneluxtrein van en naar Nederland niet meer langs Roosendaal rijdt is deze verbinding echt stiefmoederlijk bedeeld.

Door het verschil in stroomafname tussen Nederland en België is men verplicht om op die trajecten treinstellen in te schakelen die verschillende stroomsterkten aankunnen.
De vierledige Mr75-moterstellen waren hiervoor uitgerust en hiervan had NMBS een 40-tal in de running.
Deze stellen zijn echter aan renovatie toe – die momenteel volop bezig is – waardoor de treinstellen opnieuw een goedkeuring moeten krijgen van de Nederlandse spoorwegen om in Nederland te mogen rijden.
En die toelating laat gewoon op zich wachten.

Doordat steeds meer en meer treinstellen van die serie in renovatie zijn, komen de overblijvende stellen in de minderheid.
Hierdoor is men bij de Belgische Spoorwegen genoodzaakt om de grensoverschrijdende trafiek aan te passen.
De enkele overblijvende Mr75 modellen worden sedert mei dan uitsluitend ingezet op het trajekt tussen Essen en Roosendaal.

Modernere treinen brengen dan de reizigers naar Essen alwaar ze moeten overstappen op een nog oude niet genoveerde trein.
Ook is er slechts één verbinding per uur naar Roosendaal tegen minstens twee treinen per uur vanuit Antwerpen naar Essen.
Komt daarbij dat de overstaptijd in Essen nog minstens 20 minuten is.

Aangekomen in Roosendaal mist men hierdoor heel wat verbindingen en moet en nog eens minstens 20 minuten overstaptijd bijrekenen.
Al bij al duurt een reisje naar bijvoorbeeld Vlissingen in Zeeland ongeveer een langer dan dat het normaal vroeger was.
In terugkerende richting heeft men hetzelfde fenomeen.

Ook is men in Nederland momenteel bezig om op allen lijnen de stroomvoltage te verhogen.
Mogelijk brengt dat in de toekomst weerom problemen voor de Belgische treinstellen die naar Nederland rijden.
Hopelijk hebben de Nederlandse Spoorwegen en de Belgische NMBS hierover al van gedachten gewisseld.

En het is niet alleen op deze lijn dat er internationale verbindingsproblemen zijn.
Zo is reizen naar Aken met een regionale trein hetzelfde lot beschoren.
Voor Aken moet men overstappen in Welkenraedt en met een oude Belgische trein de grens overrijden naar Duitsland.

En wat gebeurt er met de verbinding vanuit Limburg naar Maastricht ?
Treinreizigers vanuit Hasselt of Bilzen bijvoorbeeld moeten reizen langs Luik om in Maastricht te geraken.
De oude spoorbedding Bilzen-Lanaken van 100 jaar geleden ligt er nog steeds.

In 2011 werd met veel toeters en bellen een goederenspoor ingehuldigd tussen Maastricht en Lanaken.
Na enkele jaren is ook die verbinding terug in onbruik geraakt.
In 5 jaar tijd zouden er slechts 15 treinen op dit trajekt hebben gereden.
En Europa financierde dit project !
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160113_02066349.