PERSMEDEDELING 25/05/2018

Vlaamse autosnelwegen doen het oranje-gele licht uit

 

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft aannemers aangesteld om alle verlichtingspalen op de autosnelwegen om te bouwen naar moderne LED-verlichting. Het oranje-gele licht wordt dus vervangen door blauw-wit licht. Dat is beter voor de zichtbaarheid en dus de verkeersveiligheid. Bovendien wordt er bespaard op energiekosten én de CO2-uitstoot. “Een jaarlijkse besparing van 4 miljoen euro én 40 ton CO2”, zegt Weyts. “Na 6 jaar hebben we onze investering helemaal terugverdiend”. 

In de toekomst zal het bekende oranje-gele licht langs de Vlaamse autosnelwegen verdwijnen. Dit licht wordt immers geproduceerd door de ouderwetse NaLP-lampen (natrium lage druk). Deze technologie is verouderd en de onderhoudskosten lopen hoog op. De NaLP-lampen zullen plaats maken voor moderne LED-technologie. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts heeft de vervangingsopdracht nu gegund aan de aannemers Verkeer, Signalisatie en Electronica (VS&E NV) en Elec DVC NV. De ombouw start nog dit jaar.

LED-verlichting biedt tal van voordelen. De zichtbaarheid zal verbeteren, wat goed is voor de verkeersveiligheid. Het licht kan ook beter gericht worden, zodat er minder  verlichtingstoestellen nodig zijn. LED boekt bovendien een energiewinst van ongeveer 25%. LED-verlichting heeft een langere levensduur, zodat de lampen minder vaak vervangen moeten worden. In totaal kan er op die manier zo’n 40 ton CO2 per jaar bespaard worden. De omslag naar LED zal zo bijdragen tot het halen van de Vlaamse klimaatdoelstellingen.

De keuze voor LED is goed voorbereid. Al in het begin van deze legislatuur (december 2014) begon het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer met een proefproject op de A12 ter hoogte van Stabroek. De reacties van de weggebruikers waren erg positief.

De volledige ombouw van alle verlichting op de autosnelwegen zal tussen 16 en 20 miljoen euro kosten en 4 jaar in beslag nemen. De eerste 4 miljoen euro voor 2018 zijn nu al vrijgemaakt. De terugverdieneffecten worden ingeschat op 4 miljoen euro per jaar.

“Deze investering verdient zichzelf terug op 6 jaar tijd”, zegt Weyts. “We hebben al de gewoonte om kapotte lampen te vervangen door LED-lampen, maar nu schakelen we een versnelling hoger. We gaan stap voor stap alle lampen langs de autosnelwegen vervangen. In een volgende fase komen dan ook de gewestwegen aan de beurt”.