Ecorace Challenge promoot innovatie voor binnenvaart

De Vlaamse Waterweg : 07.05.2017 09:38:00

Op 6 en 7 mei 2017 vond de vierde editie van de Ecorace Challenge plaats op het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk-Haacht. Bij deze wedstrijd gingen studententeams met leden uit de hele wereld  de uitdaging aan om een innovatief, performant en duurzaam vaartuig met alternatieve aandrijving te ontwikkelen. “De Vlaamse binnenvaart wordt gedreven door innovatie. Met deze wedstrijd willen we dit extra stimuleren en de binnenvaart als een innovatief, veilige, betrouwbare en duurzame transportmodus promoten”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Het werd een spannende strijd. 
Negen enthousiaste teams schreven zich dit jaar in. De teams kwamen uit België en Nederland en twee teams waren zelfs internationaal samengesteld.
In de categorie non-cargo:
  1. Solar Boat team van de Universiteit Antwerpen
  2. Dutch Solar Boat Team uit Nederland
  3. Navex E-boat Team van de KU Leuven
  4. Solar boat TU Delft
  5. VHL Nordwin Zonnebootteam
  6.  Sunstroke Engine
In de categorie cargo:
  1. Hybrid Logistics team van de KU Leuven
  2. Team Cargo Solutions van de KU Leuven
  3. Team Maverick van de KU Leuven
“Alle teams namen allemaal deel aan deze vaarwedstrijd met een eigen ontwikkeld vaartuig met een duurzame wijze van aandrijving. Het was verheugend om te zien en horen welke gedrevenheid, ambitie en enthousiasme er bij de deelnemende leefde. De maatschappij heeft jonge, innoverende ondernemers nodig. Dat geldt ook voor de binnenvaart”, zegt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder De Vlaamse Waterweg nv.
Slagkracht meten 
De Ecorace Challenge bestond uit verschillende proeven: de vaartuigen werden ingezet in sprint, slalom, uithouding… Telkens werd de performantie van elk vaartuig gemeten en beoordeeld door een jury van deskundigen. De teams lichtten het ontwerp van hun vaartuig toe en stelden zich voor als een innovatieve onderneming aan de hand van een ondernemingsplan met focus op innovatie en opportuniteiten voor verdere ontwikkeling in een ondernemerssfeer. Want innovatie die in de bedrijfswereld kan worden geïmplementeerd, dat is precies wat de Ecorace Challenge wil bereiken.
Zondagnamiddag viel het verdict voor de editie 2017. Er werden vier prijzen toegekend in vier categorieën.
  • De prijs voor het beste businessplan: Solar Boat team van de Universiteit Antwerpen
  • De grote prijs all-round no-cargo:  Solar boat TU Delft
  • De grote prijs all-round cargo: Team Maverick van de KU Leuven
  • De prijs voor meest innovatieve vaartuig: Solar boat TU Delft
all-round cargo: Team Maverick van de KU Leuven
Met de Ecorace Challenge en de toegepaste innovatieve concepten willen we ondernemingen bijkomend inspireren om de ‘mental shift’ te maken en de stap naar de binnenvaart te overwegen en bij voorkeur ook te kiezen. Een mental shift om de stap te zetten naar de modal shift: om een stuk logistiek over te zetten van weg naar water.
“Ik ben ervan overtuigd dat deze wedstrijd een goede stimulans is voor verdere innovatie in de binnenvaart. Dit initiatief zal ongetwijfeld in de toekomt leiden tot het delen van kennis en een nauwere samenwerking tussen de onderwijsinstellingen, de bedrijven en de instanties die alle dagen in de praktijk staan,’ zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts: “We investeren gericht in innovatie om de dynamiek in de sector te ondersteunen. Zo wordt de binnenvaart nog verleidelijker voor ondernemers die de file op de weg beu zijn. Op de waterweg wacht een ijzersterk alternatief, duurzamer dan ooit. De Ecorace Challenge bewijst dat de toekomst verzekerd is.”
de Cargo winnaar: 2 Suzuki 6pk op LPG met Cedric Cuypers, Simone Ruberto, Aditya Gupta Tangudu, Frank Meulemeester, Dieter Dewanckel, Kato De Lentacker, Sten Beekmann, Cedric D’Haeyer, Miguel Aendekerk, Fangxiao Ji en Suzuki Marine Belgium