SONY DSC

TRAM ‘D’ RIJDT VANAF 29 APRIL 2017 VAN STRAATSBURG NAAR KEHL.  


De Franse Eurometropool Straatsburg heeft twee reële bruggen gebouwd over de Rijn en de Oude Rijn naar Kehl in Duitsland.  Bruggen uitsluitend voor tramverkeer en tegelijk ten behoeve van fietsers en voetgangers.

Hiermee bewijst het Franse Straatsburg en het Duitse Kehl dat zij de Europese gedachte werkelijk onderschrijven.
Het is sedert 1944 geleden dat er nog een tram de twee steden met elkaar verbond.
Men heeft er meer dan vier jaar aan gewerkt en twee prachtige mooi ogende witte bruggen zijn er het resultaat van.

Brug over de Oude Rijn

In 1992 is men in Straatsburg begonnen met de vervuilende buslijnen in de stad te vervangen door trams.
Er zijn nu 7 tramlijnen die door het stadscentrum lopen en in stervorm naar de buitenwijken van de stad gaan.

De nieuwe verbinding met Duitsland oogt met deze uitbreiding alleen al op meer dan 26000 gebruikers.
Hierdoor zal ook heel wat fileleed tussen de twee landen kunnen worden weggewerkt.

Daar waar de eindhalte van tram ‘D’ nu het Deutsche Bundesbahn Station Kehl is, wordt voorzien dat de tramlijn in 2018 zal doorlopen tot het stadscentrum van Kehl.
Het totale kostenplaatje is 120 miljoen EUR, gedragen voor 70 miljoen EUR door Frankrijk en 50 miljoen EUR door Duitsland.

Dat dit alles gepaard gaat met grote feestelijkheden is zowaar evident.
Grote feesttenten verschijnen aan beide zijden van de Rijn.
Hier zullen plaatselijke verenigingen en acteurs ervoor zorgen voor entertainment, zoals tentoonstellingen, artistieke parcours, een alternatieve kermis, geleide bezoeken aan de haveninstellingen, enz..

Roland Ries, burgemeester van Straatsburg, zegt: “Daar waar sommigen spreken van het sluiten van grenzen, vieren wij de creatie van grensoverschrijdende bruggen.”
De tramlijn ‘D’ zal gratis zijn tijdens de twee feestdagen 29 en 30 april 2017.
Wie als eerste wil meerijden moet dat wel doen met het eerste vertrek om 04u50  zaterdagmorgen.

Brug over de Rijn

De ingezette trams van het model Citadis beantwoorden eveneens aan de grensoverschrijdende vereisten, bv een derde voorlicht, pinkers rondom, reflecterende strips eveneens rondom, een eenvormig tarief zowel voor de Fransen als voor de Duitsers, enz..

Een moderne Alstom-Citadis tram

Ook andere tramlijnen zullen nog worden verlengd in de toekomst, zodat zij nog verder doordringen in de voorsteden van Straatsburg, een stad, wegens zijn Europees karakter, die gestadig uitbreidt.
Meer dan 65 Km tramlijnen maken van Straatsburg een moderne stad met een vlot verkeer in de binnenstad.
Ook komen er nog elektrische autobussen die samen met de huidige aardgasbussen binnen dit en vijf jaar de stad een heel andere leefbaarheid moeten geven.

Tekst en foto’s: Georges Janssens

DB station in Kehl Duitsland