EEN STUURLOOS SPOOKSCHIP !
Lyubov Orlova is een Russische filmdiva (1902-1975) die haar naam gegeven heeft aan een destijds in Yugoslavia (1976) gebouwd cruiserschip met ijs-klasse dat gevaren heeft onder Russische vlag.
Het schip werd in 2010 buiten dienst gesteld in St-John Newfoundland en verkocht voor 60.000 US$ aan een Iraanse schroothandelaar die het in december 2012 liet ophalen met sleepboten om het naar de Caraiben te brengen om te verschroten.
Onderweg liep het mis: sleepkabels braken in de slechte weersomstandigheden en de Lyubov Orlova geraakte spoorloos.
Verschillende zoektochten werden door diverse geïnteresseerden ingesteld maar zonder veel resultaat. Het schip zou met de stromingen afgedreven zijn richting Ierland.
Het schip werd enkele maanden later (2013) nog opgemerkt op zowat 1300 Miles van de Ierse kust.
Ook nog jaren later bleken Epirb signalen te worden ontvangen.
Men veronderstelt dat het schip, als het ondertussen nog niet is gezonken, ronddrijft op de oceaan als een spookschip.
De bemanning zou bestaan uit een grote populatie van kannibaliserende ratten.
Als iemand het schip tegenkomt en aan boord wil gaan is men gewaarschuwd voor eventuele desastreuze gevolgen.
Cdt. FOURCAULT
Ook de Belgische onderzoeksschip Cdt. Fourcault is destijds op zoek gegaan naar de Lubo Orlova.
De tocht werd voorbereid door Lloyds Surveyer en volgens de berekeningen werd een gebied uitgekamt met een oppervlakte groter dan dit van België.
Dit gebeurde een achttal keren na elkaar.
Men had zelfs een sleepkabel aan boord om het te vinden schip eventueel op sleeptouw te nemen.
Echter zonder resultaat.
Dit Belgische schip met thuishaven Antwerpen vaart regelmatig uit, meestal in opdracht, om onderzoeken te gaan doen.
Meer info op de websites: http://www.fourcault.be/index.html en http://seatec.be/
Pim de Roodes is de kapitein/eigenaar van het schip en samen met Peter Van Walle en een zevenkoppige bemanning vaart het schip regelmatig uit voor expedities.
Ook worden heel wat duikexpedities uitgevoerd.
Aan boord zijn enkele zeer snelle ribs en ook een helikopter.
Volgens de aard van de opdracht of expeditie wordt de bemanning uitgebreid met meerdere specialisten.
Soms kunnen ook passagiers aanmonsteren ! Er zouden 45 slaapplaatsen aan boord zijn !
Technisch: het schip heeft 140 ton brandstof aan boord en ook nog 10 ton helikopterbrandstof.
Het heeft een eigen helihaven: EBDR.
De kok aan boord zou een hele goeie zijn en soms wordt wel een hele (geslachte) koe en varken meegenomen in de voorraad.
De Cdt Fourcault was vroeger Loodsboot 1 en heeft nog gevaren als opleidingsschip van de Hogere Zeevaartschool.