RIJN & BINNENVAART MUSEUM ANTWERPEN

MEER DAN 500 BEZOEKERS PER DAG TIJDENS TALL SHIPS ANTWERPEN 2016 !

foto’s en tekst: Georges Janssens

Een echt aanrader; ga eens aan boord van de museumschepen in het Bonapartdok in Antwerpen.
De museumvloot aldaar bestaat uit drie schepen, stuk voor stuk goed onderhouden en uitgebouwd tot een drijvend museum over de schipperij; LIOMAR – ANGELE (met kantine aan boord) – MON DESIR;
Voor vele schippers is het een gelegenheid om hun nostalgie nog eens boven te halen.
Gewone bezoekers kunnen zich vergewissen hoe hard en moeilijk de vroegere schippersstiel wel was.
En dit alles over een periode van amper een eeuw geleden tot nu.

Dat het nu gemakkelijker gaat in de schipperij mag niet gezegd worden.
Er moet nog steeds hard en zelfs heel hard worden gewerkt.
Maar de omstandigheden zijn anders: moderne hulpmiddelen bestonden zoals nu bestonden vroeger niet.

Nochtans zal men verbaasd zijn welke innovatieve zaken destijds al werden gebruikt.
Ook zal men vaststellen dat binnenvaarders een hechte band vormden met elkaar.
De schipperij is als het ware één grote familie.

Dat er een evolutie in de scheepvaart was en is, kan men hier ook vaststellen.
Vroeger waren het kleine en grotere houten schepen: al eens gehoord van een bakeeke of een houten waal.
Het bakeeke is een smal schip dat speciaal ontworpen was om naar Wallonië te varen.
Een houten waal is geen persoon die over de taalgrens woont maar een groter houten sleepschip.
In het Frans heet een houten waal ‘une péniche flamande’ en die werden meestal in Wallonië gebouwd maar voor het merendeel door Vlaamse schippers gevaren.

Later kwamen ijzeren sleepschepen: schepen voortgetrokken door stoomsleepboten.
Op onze kanalen werden sleepschepen soms met de hand voorgetrokken.
De schippersvrouw kreeg deze taak meermaals toegewezen, maar ook mannen deden het.
Zo’n boottrekker werd in Wallonië ‘un satcheu’ genoemd.
Soms werden ook paarden ingezet voor dit werk.
Na WO-II werden die schepen stilaan vervangen door motorbinnenvaarders.

SONY DSC

Langs de oevers van het Spierekanaal: grens België-Frankrijk

Dus die geschiedenis van de  binnenvaart ligt niet zover weg voor de meesten van ons.
Een reden temeer om het museum te bezoeken.

http://www.rijnenbinnenvaartmuseum.be/

OPENINGSUREN
Iedere woensdag van half april tot half aotober van 14u00 tot 1800
Iedere eerste zaterdag van de maand van 10u00 tot 15u00
INKOM GRATIS
Groepen min. 10 personen het hele jaar door op afspraak
Buiten de bezoekuren vragen ze 2 €/persoon

SONY DSC

SONY DSC

OPDUWER of POESKUU (fonetisch) voor sleepschepen

SONY DSC

binnenzicht van opduwer

SONY DSC

Opduwer Anna

SONY DSC

kempenaar

SONY DSC

Radersleepboot

SONY DSC

spits

SONY DSC

werktuigen

SONY DSC

werktuigen

SONY DSC

werktuigen

SONY DSC

werktuigen

SONY DSC

binnenzicht museumboot

SONY DSC

mooi ingericht museum

SONY DSC

Belgische motor: Anglo Belge