Op 18 maart 2020 is het zover: na 5 jaar loopt het Europese CEF-project Watertruck+ ten einde. Het was een proces van vallen, opstaan en (soms koppig) blijven doorgaan: een typisch kenmerk van baanbrekende innovaties. Maar we zijn erin geslaagd! Tijdens het slotevenement krijgt u inzicht in de praktijkervaringen van onze partners Group De Cloedt en André Celis. Via een live demonstratie kunt u deze innovatie ook aan het werk zien. Daarnaast maakt u kennis met een ander Europees project, Inland Waterway Transport Solutions. Mis deze ‘innovatiedag kleine waterwegen’ niet!

Naar het evenement

Compilatievideo Watertruck+

Tijdens de looptijd van het project stuurden we regelmatig onze cameraploeg op pad. De korte video hieronder geeft enkele eerste impressies van de bouw en eerste vaarten.

Maak kennis met de Watertruck+ operatoren

Group De Cloedt was een van de eerste ondernemingen die intekenden op de call van de Vlaamse Waterweg om Watertrucks te laten bouwen en in hun werking te integreren. Hoewel het om een sterk innovatief en vrij risicovol project ging met een hoge financiële instapdrempel, engageerde Group De Cloedt zich vol overtuiging.

Patrick Degryse, voorzitter van Group De Cloedt, stelt het heel eenvoudig: “We zijn ervan overtuigd dat een modal shift naar de binnenvaart absoluut noodzakelijk is.”

Lees het verhaal van Patrick Degryse

Hoewel het project Watertruck+ omwille van het hoge innovatiegehalte en cours de route moest worden bijgestuurd, heeft het Nick Celis duidelijk geïnspireerd. Ondertussen heeft André Celis Groep, een familiale kmo verankerd in regio Leuven, twee duwbakken in de eigen vloot, maar droomt op termijn van een heuse taxidienst van bakken.

Nick Celis, zaakvoerder van André Celis Groep: “We zijn er zonder meer van overtuigd dat dit de toekomst is.”

Lees het verhaal van Nick Celis

Update regionale consultants

Vorig jaar gaf Watertruck+ aan enkele externe experten de opdracht een doorgedreven marktverkenning uit te voeren. Hun onderzoek bewees het potentieel voor omschakeling naar de binnenvaart zowel in Vlaanderen als in Nederland. Het toonde tegelijk ook enkele belangrijke obstakels aan. Zo zijn voor de meeste verladers de beschikbaarheid van voldoende volume en/of financiën een duidelijke drempel.

Watertruck+ bvba
Oostdijk 110
2830 Willebroek
info@watertruck.eu
http://www.watertruckplus.eu/